Undervisning i store virksomheder til at tænke som de lille fyre

Q: Jeg er en udøvende på en stor virksomhed, og i vores branche ser vi en trend, hvori mindre virksomheder vinder markedsandele i et alarmerende tempo. Vores CEO mener, årsagen til dette er, at mindre virksomheder er mere tilbøjelige til innovation og mere foretagsomme end større virksomheder. Han har bedt mig om at danner et udvalg for at undersøge denne tendens og komme med anbefalinger om hvordan vi skal håndtere det. Jeg er en udøvende magt, ikke iværksætter. Eventuelle råd ville være meget værdsat.
–Navnet tilbageholdt af anmodningen
A: din forespørgsel minder mig om den tid min teenagedatter lokket mig til at gøre en kemi projekt for hende under påskud af at spørge til mit råd. “Men, far, du er bare så smart…” Resultatet var, at hendes/mit eksperiment fik en C i stedet for et A og næsten startede en brand i kemi lab. Regner daddy var jo ikke så smart: mindst det var udtalelsen fra hovedforpligtet, hendes lærer, brand marshal, og i sidste ende, min manipulerende, endnu tilbedende datter.
Men du er i lykke, Mr. X, fordi jeg ved betydeligt mere om innovation og iværksætteri end at blande brændbart kemikalier.
At dømme efter din brug af buzzwords “innovation” og “iværksætter” vil jeg vædde din CEOs udtalelse (som jeg tror er dead-on, ved måde) kan være kommet fra Conference Board’s CEO Challenge 2004, som rapporterede, at 87% af de 540 globale virksomheder adspurgte citeret innovation og gør det muligt iværksætter-skibet som prioriteter for deres virksomheder. Desuden, 31% af undersøgte virksomheder betragtes som disse emner skal være af den “største bekymring.”
FYI, Conference Board er en 88 år gammel, ikke-for-profit, global, uafhængig medlemsorganisation, der “forsker, indkalder konferencer, gør prognoser, vurderer tendenser, udgiver information og analyse, og samler ledere lære af hinanden. ”
Hvad mange Conference Board medlemmerne lærer er at de får deres store corporate behinds sparket af mindre, mere innovative, entreprenante virksomheder, der ikke er tynget af nødvendigheden af at have et møde en gang i timen eller at begrave hver rigtig god idé under en bunke af bureaukrati. Du selv sagde det: din CEO fortalte dig at nedsætte et udvalg til at studere tendensen. Du kan også male et stort sort hul på væggen og har alle skiftes til at forsøge at køre gennem det. Udvalg og overflødige møder er den største wasters af tid og penge i virksomhedernes verden og sjældent producere noget selv fjernt ligner resultater og de er vejledende for hvorfor mindre virksomheder vinder terræn på deres større brødre.
At innovation og iværksætterånd køre grasserende i mindre virksomheder, men er ofte undertrykt i større virksomheder er ikke noget nyt. Management guru Peter Drucker først behandlet spørgsmålet i bogen 1985, Innovation og iværksætteri. Drucker skrev at en af de ofte stillede spørgsmål i mange en 1985 bestyrelseslokale var, “Hvordan kan vi overvinde modstanden mod innovation, der plager de fleste organisationer?”
Det spørgsmål, de bør har stille i 1985 og det spørgsmål, du bør spørge i dag ikke er kun hvordan kan du overvinde modstanden mod innovation og iværksætteri inden for din egen organisation, men hvordan kan du gøre din organisation mere modtagelig for innovation og mere åbne for entrepreneurielle praksis?
Heri ligger nøglen til din anbefaling. For at konkurrere med de små drenge, skal de store drenge skabe et miljø, hvor innovation og iværksætterånd køre grasserende. Alle i organisationen, fra den administrerende direktør til ledere til ledere til hver medarbejder skal blive generatorer, innovation og iværksætterånd tænkere. Du skal skabe et miljø, hvor skyde efter stjernerne er normen i stedet for nedskydningen af ideer.
For at sige det enkelt, skal du aktivere din kluntet kæmpen Goliat i en rasende horde af Davids. Nu mener jeg ikke at du skal bevæbne dine medarbejdere med slynger og klipper og drej dem løs på øverste ledelse, selv om det kunne være rigtig sjovt at se. Hvad jeg taler om dreje din organisation til en innovative, entreprenante maskine, hvor alle fra den administrerende direktør til varmemesteren virker til at gøre virksomheden mere konkurrencedygtige og profitable.
En af grundene til at store virksomheder er resistente over for innovation er alle så travlt med bare at holde hjulene i gang og sætte ud brande og beskæftiger sig med den daglige drama af storkapitalen, som ingen har tid til at selv tænke innovation. Og Gud forbyde det de skal tænke som iværksættere. Ingen har tid til at overveje de muligheder, innovation og iværksætterånd tænkning kan bringe. De har for travlt til at se, at deres produkt er ved at blive dateret og deres markedsandel bliver mindre. De er alt for travlt med at se de mindre, mere innovative virksomheder hurtigere i deres førerspejle. Konkurrenter i dit bakspejl er større end de vises…
Så er her hvordan du begynder. Første skal off, du udarbejde en innovationsplan, der skitserer, hvordan innovationsprocessen vil arbejde inden for hele organisationen. Hvis nogen har en idé til et nyt produkt, for eksempel ville innovation planen forklare den proces, hvorved deres idé bør bringes til opmærksomhed af management og hvordan det kan deles med andre i hele organisationen. Planen skal også detaljer, hvordan entreprenante medarbejdere vil blive belønnet, hvis deres idé er accepteret og yderligere belønnet hvis deres idé bringer fremtidige overskud til virksomheden. Her er hvor de fleste store virksomheder slippe bolden. De tager en rigtig god idé, børste ser bort fra den person, der troede på det, så hånd ideen ud til øverste ledelse, så det kan blive begravet under en bunke af bureaukrati, aldrig til at blive hørt fra igen.
Dette er et centralt punkt: at gøre innovation arbejde du skal belønne innovatører monetarily eller ved at lade dem tage en central rolle i at bringe deres ide ud i livet. Det er min opfattelse, at du bør gøre begge dele: betale dem og fremme dem.
For det andet, innovation og iværksætterånd skal fremmes inden for organisationen som normen, ikke undtagelsen. Der skal være en klar forståelse af, at den bedste måde at bevare og videreføre organisationen er gennem innovation og entrepreneurielle tænkning. Hvis du kan få alle i organisationen tænkning som iværksættere, vil innovation snart køre grasserende.
Dette er, hvordan du opretter raser horde af Davids.
Næste uge vil vi snakke mere om, hvordan store virksomheder kan blive mere innovative og initiativrige så de kan konkurrere med de irriterende små fyre.
Her er til din succes!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *